Tuesday, July 09, 2024
Η ΜΟΝΑΞΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ... ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΗΣ ΚΟΛΑΣΗΣ ΤΟΥ!
Η πρώτη και η δεύτερη φωτογραφία αποτυπώνουν, από διαφορετικές γωνίες, την συστάδα κουφαριών μαύρης πεύκης στον προαύλιο χώρο συγκροτήματος παραθεριστικών κατοικιών στην τοποθεσία Νυστέρι της Θάσου. Τα υποκείμενα της πεύκης είχαν κριθεί ασθενή και η αντιμετώπιση της “ασθένειάς” τους ήταν η καρατόμησή τους και εντέλει η δολοφονία τους! Η καρατόμηση των πεύκων έγινε με άδεια, που είχε ληφθεί από πολιτικό μηχανικό και όχι με γνώμη έστω της τοπικά αρμόδιας δασικής υπηρεσίας, μολονότι η μαύρη πεύκη είναι δένδρο αποκλειστικά δασικού χαρακτήρα.
Η τρίτη φωτογραφία δείχνει τον Στραβό Πλάτανο της Νάουσας, που η ηλικία του συνδέεται με την οικοδόμηση της πόλης από τον Αχμέτ Εβρενόσογλου (εγγονό του μεγάλου Γαζή Εβρενός Μπέη) και έχει κηρυχθεί διατηρητέο στοιχείο του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος της πόλης με την Υπουργική Απόφαση (ΜακΘρακ) αρ. 1221/2002 (ΦΕΚ Δ΄428). Θεωρήθηκε ότι ο πλάτανος ίσως ήταν ασθενής και με επίβλεψη Γεωπόνου του Δήμου και όχι Δασολόγου (!!!) συνεργείο επέβαλλε μερική καρατόμηση κλάδων του αιωνόβιου πλατάνου!
Οι φωτογραφίες είναι μάρτυρες της απαξίας που επιδεικνύουν οι άνθρωποι για την Φύση. Η Φύση αντιμετωπίζεται από τον εγωτικό άνθρωπο, σαν “άψυχο” αντικείμενο, που προσφέρεται προς εκμετάλλευση χάριν του κέρδους!
Στην Ελλάδα, είμαστε μάρτυρες τελευταία, με φονική ευθύνη της πολιτείας, να καταστρέφονται πράσινα δάση ουσιαστικά, για να “φυτευτούν” σε κορυφογραμμές γιγάντιες ανεμογεννήτριες, που εγκαθίστανται από κερδοσκοπικές επιχειρήσεις παραγωγής “πράσινης” ηλεκτρικής ενέργειας! Άλλο τραγικό φαινόμενο, είναι η εγκατάσταση κατόπτρων συλλογής ηλιακής ενέργειας, προς παραγωγή ηλεκτρισμού, σε γόνιμες εκτάσεις.... Η εγκατάσταση των ηλιακών κατόπτρων γίνεται από επιχειρηματίες που επιδιώκουν το κέρδος και διόλου δεν τους ενδιαφέρει η εναλλακτική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας!
Η ύβρις και η αμετροέπεια του ανθρώπου απέναντι στην Φύση, είχε επισημανθεί ήδη από το 1966 από τον Lynn Townsend White Jr., που είχε υποστηρίξει ότι η ιουδαιοχριστιανική κουλτούρα, που επικρατεί στη Δύση, έχει αποδειχτεί με οξύ τρόπο αντι-οικολογική!
Η αποδοχή του δυαλισμού από τον Χριστιανισμό της Δύσης κυρίως, επέβαλλε αντιμαχία μεταξύ των ανθρώπων και του φυσικού περιβάλλοντος. Οι άνθρωποι θεωρούσαν και επιμένουν να θεωρούν τον εαυτό τους ξεχωριστό και ανώτερο ον από την Φύση.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της βάναυσης επίθεσης του ανθρώπου κατά της φύσης και της επακόλουθης καταστροφής, παρατηρήθηκε, όταν με πρόσχημα την διάδοση ενός στρεβλού Ευαγγελίου, ο Δυτικός άνθρωπος, σαν ιεραπόστολος, επέβαλλε καταστροφή και απαξία των ιθαγενών θρησκευτικών πεποιθήσεων, που χαρακτηρίζονται από εναρμόνιση και βαθύ σεβασμό προς την Φύση και προσβλέπουν στην Γη ως κοινή Μητέρα!
Κάποια στιγμή της ιστορικής μας διαδρομής, εμφανίστηκε ο Καπιταλισμός, που παρά τις προσαρμογές του στις κάθε φορά συνθήκες, παραμένει συνεπής σε τούτο: το κέρδος είναι ο ύψιστος στόχος.
Ο Max Weber στο κλασικό έργο του, “Η προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του καπιταλισμού” (τίτλος πρωτοτύπου: Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus) (1904-1905), είχε υποστηρίξει βάσιμα, ότι οι κοινωνίες που είχαν υιοθετήσει τον Καλβινικό Πορτεσταντισμό, ενθάρρυναν έναν εγκόσμιο ασκητικό τρόπο ζωής, με κύρια χαρακτηριστικά την συσσώρευση υλικού πλούτου, ως παράγωγο “ιεροποίησης” της σκληρής εργασίας, αλλά και την λιτή διαβίωση. Η ανάπτυξη της Ελβετίας ως του κατ’ εξοχήν κέντρου του παγκόσμιου τραπεζικού συστήματος, οφείλεται στους Προτεστάντες, ακόλουθους του Ιωάννη Καλβίνου, που είχε ως κέντρο της μεταρρυθμιστικής δράσης του τη Γενεύη.
Ο Καπιταλισμός, χάριν της επιδίωξης όλο και περισσότερου κέρδους, αντιμετωπίζει την φύση και γενικότερα το περιβάλλον σαν αντικείμενο εκμετάλλευσης και μόνο! Αυτή η συμπεριφορά είναι εναρμονισμένη με την “χριστιανική” πεποίθηση του ανθρωποκεντρισμού, δηλαδή της πίστης ότι ο άνθρωπος αποτελεί την κορωνίδα του σύμπαντος και επομένως “ως κατ’ εικόνα Θεού”, είναι ο κυρίαρχος του φυσικού περιβάλλοντος.
Ο Μαρξισμός αποτέλεσε μια εξαιρετικά εμβριθή ανάλυση του καπιταλισμού και της βιομηχανικής επανάστασης. Η οικολογία δεν είχε συμπεριληφθεί μεταξύ των ενδιαφερόντων της μαρξικής σκέψης. Αργότερα, όταν επί Στάλιν ο Μαρξισμός μορφοποιήθηκε σε δόγμα, όπως συμβαίνει στις μονοθεϊστικές θρησκείες, με την οικοδόμηση του “Μαρξισμού-Λενινισμούό”, επιδίωκε επίσης την συσσώρευση πλούτου, στο ολοκληρωτικό κράτος της πρώτης “σοσιαλιστικής χώρας”, αντιμετωπίζοντας το φυσικό περιβάλλον, ως αντικείμενο εκτεθειμένο σε συνθήκες υπερεκμετάλλευσης. Ας έχουμε κατά νου πως το πυρηνικό ατύχημα του Τσερνομπίλ συνέβη στην Σοβιετική Ένωση, όπως και η έντονη ανησυχία παλιότερα, για ένα πιθανό πυρηνικό ατύχημα στο Κοζλοντούι της Βουλγαρίας, της εποχής του “υπαρκτού σοσιαλισμού”.
Στην Ανατολή, φιλοσοφικά ρεύματα που αναπτύχθηκαν στον ελληνικό χώρα, αλλά και στον Χριστιανισμό που καλλιεργήθηκε εδώ, ο δυαλισμός θεωρείται ξένο σώμα, παράγωγο του Μανιχαϊσμού, ιδίως για τους Χριστιανούς στοχαστές.
Ο Ρωμαίος αυτοκράτορας και Στωϊκός φιλόσοφος Μάρκος Αυρήλιος (121-180), στο σημαντικό έργο του “Τα εις εαυτόν”, που έγραψε στα ελληνικά κατά την διάρκεια των εκστρατειών του, έχει γράψει (6, 38): Πολλάκις ἐνθυμοῦ τὴν ἐπισύνδεσιν πάντων τῶν ἐν τῷ κόσμῳ καὶ σχέσιν πρὸς ἄλληλα. τρόπον γάρ τινα πάντα ἀλλήλοις ἐπιπέπλεκται καὶ πάντα κατὰ τοῦτο φίλα ἀλλήλοις ἐστί˙ καὶ γὰρ ἄλλῳ ‹ἄλλο› ἑξῆς ἐστι ταῦτα διὰ τὴν τονικὴν κίνησιν καὶ σύμπνοιαν καὶ τὴν ἕνωσιν τῆς οὐσίας.
Η Φύση είναι απόλυτα σεβαστή και η πεποίθηση της ιερότητάς της μαρτυρείται από μια αρκετά διαδεδομένη προσευχή προς τον Παράκλητο: ο Θεός, είναι “ὁ πανταχοῦ παρών, καὶ τὰ πάντα πληρῶν” (Δοξαστικό της Πεντηκοστής). Επίσης, στο Ισλάμ υπάρχει όμοια μαρτυρία από το ιερό Κοράνιο: “όπου και αν στρέψετε το βλέμμα σας, εκεί είναι ο Αλλάχ” (σούρα αλ Μπάκαρα 115).”
Σώζεται από τον λόγο 81 του αγίου Ισαάκ του Σύρου, ένα απόσπασμα, ‘Περί τῆς ἐλεήμονος καρδίας’:
“Τι είναι μια σπλαχνική καρδιά;
Μια καρδιά σε πυρκαγιά
για ολόκληρη τη δημιουργία,
για την ανθρωπότητα,
για τα πουλιά
για τα ζώα,
για τους δαίμονες,
και για όλα όσα υπάρχουν.
Με την ενατένισή τους,
τα μάτια ενός ευσπλαχνικού ατόμου
χύνουν δάκρυα σε αφθονία.
Με το ισχυρό και έντονο έλεος
που συγκρατεί την καρδιά του ατόμου αυτού,
και με τόσο μεγάλη συμπόνια,
η καρδιά είναι ταπεινωμένη
και κανείς δεν μπορεί να αντέξει να ακούσει
ή να δει κάθε τραυματισμό ή παραμικρή θλίψη
σε οποιαδήποτε δημιουργία.
Για το λόγο αυτό, ένα τέτοιο πρόσωπο,
προσφέρει διαρκώς προσευχή με δάκρυα
ακόμα και για άλογα θηρία,
για τους εχθρούς της αλήθειας,
και για εκείνους που τον βλάπτουν,
να προστατευτούν και να λάβουν έλεος.
Λόγω της μεγάλης συμπόνοιας
που καίγεται χωρίς μέτρο
σε μια καρδιά που είναι σε ομοιότητα του Θεού”.
Ένας κορυφαίος μυστικός της Ανατολής, ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής έχει γράψει (Προς Θαλάσσιον 15): “Τό Πνεῦμα τό ἅγιον, οὐδενός ἄπεστι τῶν ὄντων· καί μάλιστα τῶν λόγου καθοτιοῦν μετειληφότων.... Συνεκτικόν γάρ ὑπάρχει τῆς ἑκάστου γενέσεως, ὅτι Θεός καί Θεοῦ Πνεῦμα κατά δύναμιν προνοητικήν διά πάντων χωροῦν...”.
Θα θυμίσω και ένα απόσπασμα από την περίφημη “Εξαήμερον” του αγίου Βασίλείου του Μεγάλου: “Μη νομίσεις άνθρωπε, ότι επειδή στη φύση υπάρχουν ζώα ή φυτά, τα οποία μπορεί να βλάπτουν εσένα, αυτά είναι άχρηστα ή δημιουργήθηκαν από λάθος του δημιουργού. Αυτά τα οποία μπορεί να φαίνονται βλαπτικά σ’ εσένα είναι ωφέλιμα για άλλες ζωντανές υπάρξεις”. Γιατί, “…ου πάντα της γαστρός ένεκεν της ημετέρας δε δημιουργήται”!
“Αντικρίζω τον Θεό μου ντυμένο το Κάλλος του Σύμπαντος και θαυμάζω σιωπηλός!
Γιατί ο Θεός μου έχει προικίσει με την χάρη Του, ό,τι υπάρχει στο Σύμπαν και όχι μονάχα τους ανθρώπους, όπως πιστεύουν πολλοί...
Ο Θεός μου υπάρχει παντού. Δεν μπορώ να φανταστώ γωνιά στο Σύμπαν, οπουδήποτε στη Γη μας, είτε στον Ήλιο ή στη Σελήνη και στους άλλους Πλανήτες, όπου ο Θεός μου δεν αναπαύεται. Δεν υπάρχουν ασήμαντες γωνιές για τον Θεό μου, δεν υπάρχουν μέρη μιαρά και ανίερα, όπως νομίζουν άνθρωποι ανόητοι και υπερόπτες...”.
Κλείνοντας, θα ήθελα να θυμηθώ την Πίστη Konkokyo (Διδαχές του Χρυσού Φωτός), από την Ιαπωνία. Ο Θεός με το όνομα Tenchi Kane No Kami, πιστεύεται, πως είναι το συνειδητό πνεύμα και η ενέργεια, που ρέει και διαχέεται μέσα στο Σύμπαν, νιώθοντας αγάπη για όλα τα έμβια όντα...
©Γιώργος Δούδος
Θάσος, 9 Ιουλίου 2024
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment