Wednesday, October 15, 2025
Ο Θεός ως Ζώσα Παρουσία
Ο Thich Nhat Hanh και το Kami-sama της Πίστης Konko
Δύο ασιατικές παραδόσεις που συναντώνται πέρα από τα δόγματα, στη σιωπή του ζωντανού Θεού.
________________________________________
Σε έναν κόσμο κουρασμένο από τις βεβαιότητες των θεολόγων και τη ρηχότητα των άθεων, δύο παράλληλες φωνές —ο Βιετναμέζος Δάσκαλος του Ζεν Thich Nhat Hanh και η ιαπωνική Πίστη Konko— προτείνουν κάτι διαφορετικό:
ο Θεός δεν είναι ένα πρόσωπο προς λατρεία, αλλά μια παρουσία προς βίωση.
________________________________________
Ο Θεός του Thich Nhat Hanh — πέρα από τη σκέψη
Για τον Thich Nhat Hanh, ο Θεός δεν “υπάρχει” με τον τρόπο που υπάρχει ένα αντικείμενο ή ένα πρόσωπο. Είναι η ζωτική ενέργεια της ίδιας της ύπαρξης, η καλοσύνη που αναπνέει μέσα σε κάθε στιγμή επίγνωσης.
«Ο Θεός δεν είναι μια ιδέα που πρέπει να κατανοήσεις·
είναι το θαύμα του να είσαι ζωντανός αυτή τη στιγμή.»
Η εμπειρία του Θεού ταυτίζεται με αυτό που ο ίδιος ονόμαζε interbeing — την αλληλοπεριχώρηση όλων των όντων. Δεν υπάρχει “εγώ” και “άλλος”, “Θεός” και “κόσμος”: υπάρχει μόνο η κοινή ροή της ζωής που μας εμπεριέχει.
Ο Θεός του Hanh δεν κατοικεί στους ουρανούς, αλλά στο βλέμμα που βλέπει χωρίς να κρίνει· στο άγγιγμα που δεν κατέχει, στην ανάσα που γνωρίζει τον εαυτό της.
________________________________________
Ο Kami-sama της Πίστης Konko — ο Θεός του Ουρανού και της Γης
Στην Ιαπωνία του 19ου αιώνα, ο Konko Daijin δίδασκε ότι ο Kami-sama —ο Θεός του Ουρανού και της Γης (Tenchi Kane no Kami)— είναι η ζώσα δύναμη που διαπερνά το σύμπαν.
Δεν πρόκειται για θεότητα-κυβερνήτη, αλλά για σχέση αμοιβαίας φροντίδας μεταξύ ανθρώπου και κόσμου.
Η προσευχή στην Konko πίστη δεν είναι ικεσία, αλλά διάλογος ευγνωμοσύνης.
Ο πιστός δεν ζητά “θαύματα” — αναγνωρίζει ότι το ίδιο το γεγονός της ζωής είναι το θαύμα.
«Kami-sama δεν είναι μακριά.
Ζούμε μέσα Του, όπως τα ψάρια στο νερό.»
________________________________________
Μη-δυαδική θεολογία
Και οι δύο παραδόσεις συναντιούνται στην κατάργηση του δυϊσμού.
Ο Θεός δεν βρίσκεται “εκεί έξω”· δεν είναι άλλο πράγμα από τη ζωή την ίδια.
Η ύπαρξη είναι σχέση, όχι απόσταση.
Η πίστη, λοιπόν, δεν είναι αποδοχή δόγματος, αλλά τρόπος ύπαρξης.
Η εμπιστοσύνη στο Θείο σημαίνει να εμπιστεύεσαι την ίδια τη ζωή — να μη χρειάζεσαι μεσολαβητές, γιατί ο Θεός είναι ήδη εδώ, μέσα σε κάθε αναπνοή, σε κάθε κύτταρο, σε κάθε στιγμή επίγνωσης.
________________________________________
Ο Θεός της παρουσίας
Αν κάτι ενώνει βαθύτερα τον Thich Nhat Hanh και την Πίστη Konko, είναι η απλότητα.
Ο Θεός δεν είναι απάντηση σε φιλοσοφικό ερώτημα, αλλά πράξη παρουσίας.
Η προσευχή γίνεται αναπνοή, και η αναπνοή προσευχή.
Η ευγνωμοσύνη δεν είναι τελετουργία, αλλά τρόπος να βλέπεις τον κόσμο.
Το θείο παύει να είναι αντικείμενο θεωρίας και γίνεται παρουσία που βιώνεται — εκεί, στο πιο απλό και καθημερινό: στο χαμόγελο, στη γαλήνη, στο νερό που τρέχει από τη βρύση.
________________________________________
Επίλογος
Ο Thich Nhat Hanh και ο Konko Daijin, χωρίς να γνωριστούν ποτέ, μίλησαν την ίδια γλώσσα: τη γλώσσα της ζωντανής σιωπής.
Έδειξαν ότι ο Θεός δεν χρειάζεται υπεράσπιση ή απόδειξη — χρειάζεται προσοχή.
Και ίσως αυτό να είναι η πιο ριζοσπαστική θεολογία του καιρού μας:
ότι το Θείο δεν είναι εκεί πάνω· είναι εδώ, μέσα στο κάθε τι.
________________________________________
Izumi Joji
10/15/2025
Via Tumbir “Breathing with Kami-sama” izumijoji49
Για την αντιγραφή Γιώργος Δούδος
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment