Monday, December 22, 2025
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ, IKIGAMI: ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΓΙΑΠΩΝΕΖΙΚΟΥ ΣΥΓΚΡΗΤΙΣΜΟΥ
Αυτό που είναι η παγκοσμιοποίηση, δεν θα μπορούσε να υπάρξει αν δεν είχε αναπτυχθεί το Internet.
To internet έσπασε τα όρια που είχαν θέσει οι οικονομικοί επικυρίαρχοι όταν σχεδίασαν και πραγμάτωσαν την παγκοσμιοποίηση, προκειμένου να αυξήσουν τα κέρδη τους σε περιβάλλον καταναλωτικού καπιταλισμού.
Το internet οικοδόμησε την «αυτονόητη» σήμερα κοινωνία των δικτύων. Οι αποστάσεις έχουν σχεδόν μηδενιστεί, και κατά τη γνώμη μου εκείνο που έχει συμβεί, και είναι απόλυτα θετικό, είναι η δημιουργία παγκόσμιων κοινοτήτων και δικτύων, αλλά και η αύξηση της «μετανάστευσης της γνώσης». Η παγκόσμια διάχυση έχει καταστεί σχεδόν αναπόφευκτη, φέρνοντας κοντά διαφορετικές περιοχές και πολιτισμούς, που πριν από χρόνια αυτή η πραγματικότητα φαινόταν οργιώδης φαντασία.
Η Ιαπωνία είναι γνωστή από τα αυτοκίνητά της, που κατέχουν σημαντική θέση στις προτιμήσεις των καταναλωτών σχεδόν παντού, όπως και από προϊόντα υψηλής τεχνολογίας.
Κάτι που αξίζει να προσεχτεί στην Χώρα του Ανατέλλοντα Ήλιου είναι η αρμονική συνύπαρξη πνευματικών παραδόσεων, σ’ έναν θρησκευτικό συγκρητισμό πρωτόγνωρο. Υπάρχει η φράση Shinbutsu Shugo, που περιγράφει τον πρωτοφανή ιαπωνικό συγκρητισμό και μπορεί να αποδοθεί ως «συγκρητισμός του Κάμι και των Βουδών»!
Το Shinto δεν είναι μνημειακό είδος, αλλά μια ολοζώντανη παράδοση πνευματικότητας και κοσμοαντίληψης, που στο περιβάλλον της ζωντάνιας έχει προσφέρει στον κόσμο τα λεγόμενα νέο-σιντοϊστικά ρεύματα.
Ένα από τα ρεύματα του μεγάλου ποταμού του Shinto είναι η Πίστη Konko, γνωστή και ως Konkokyo.
Ο ιδρυτής του Konkōkyō ήταν ένας άνθρωπος που θα γινόταν γνωστός ως Konkō Daijin. Είχε γεννηθεί τον 19ο αιώνα ως Kandori Genshichi, αλλά στα δώδεκα χρόνια του υιοθετήθηκε από ένα ζευγάρι αγροτών, που του έδωσαν το όνομα Kawate Bunjiro. Ο Bunji όπως αναφέρεται για συντομία, ήταν και ο ίδιος ένας εργατικός και επιτυχημένος αγρότης στο χωριό Urami της επαρχία Bitchū (τώρα νομός Okayama).
Η Πίστη Konko αν και έχει σχέση με το Shinto εμφανίζει μια οικουμενικότητα.
Ο Ιδρυτής της Πίστης Konko, ο Konkō Daijin βίωσε το θείο όχι ως δόγμα, αλλά ως παρουσία μέσα στην καθημερινότητα. Η Konko-kyo, όπως λέχθηκε, είναι μια ιαπωνικής προέλευσης πίστη με οικουμενικό χαρακτήρα. Δεν περιορίζεται σε ένα έθνος, δεν αφορά μια φυλή ή ένα φύλο, ούτε έναν πολιτισμό. Δεν πρόκειται για έναν “ιαπωνικό μυστικισμό”, αλλά για μια πρόταση τρόπου ζωής με επίκεντρο τη σχέση του ανθρώπου με το θείο. Κοντολογίς, η Konko-kyo μπορεί να προέρχεται από την Ιαπωνία, αλλά όχι, δεν είναι μια εθνική θρησκεία! Δεν ανήκει σε μια χώρα, ανήκει στη ζωή!
Η Konkokyo ονομάζει το θείο Tenchi Kane no Kami, που μπορεί να αποδοθεί ως ο Kami του Σύμπαντος! Στον πυρήνα της Πίστης Konko βρίσκεται το ενιαίο θείο, ο/η/το Tenchi Kane no Kami, όχι ως μακρινός Θεός, αλλά ως ζωτική παρουσία που διαχέει τα πάντα. Δεν απαιτεί να πιστέψεις κάτι παράλογο· προσκαλεί να ζήσεις ενσυνείδητα. Δεν υπόσχεται παράδεισο μετά θάνατον· προτείνει ζωή με νόημα τώρα. Ο Tenchi Kane no Kami, αποκαλείται και Kami-sama και είναι ένας στοργικός γονέας του ανθρώπινου γένους!
Ας επιστρέψουμε στα Χριστούγεννα….
Στην Πίστη Konko γίνεται δεκτό ότι κάθε άνθρωπος καλείται ενόσω ζει να είναι ένα ikigami.
Τί σημαίνει ikigami; Έτσι ονομάζεται το ζωντανό kami, ο άνθρωπος, που έχει γίνει φορέας θεϊκής παρουσίας ενώ βρίσκεται ακόμη στη ζωή.
Είναι ο άνθρωπος ως ενσάρκωση ή καθαρός φορέας του kami, ως ζωντανή θεοφάνεια!
Στην παράδοση Shinto και στην Πίστη Konko, κάθε άνθρωπος μπορεί να γίνει ikigami. Δεν πρόκειται για αυτόματη «μετάλλαξη», αλλά για μια φανέρωση, χωρίς οντολογική μεταβολή της ανθρώπινης ύπαρξης, μέσω σχέσης καθαρότητας, εναρμόνισης και ευλογίας με το θείο.
Και ενόψει των Χριστουγέννων εμφανίζεται το ερώτημα: ο Ιησούς υπήρξε ένας ikigami;
• Ο Ιησούς ως ζωντανή παρουσία του θείου στον κόσμο, όχι απλά ως ένας δάσκαλος, ούτε απλά ως προφήτης, αλλά ως «σώμα» θεϊκής ενέργειας, υπήρξε ένας ikigami!
Στην παράδοση Shinto και στην Πίστη Konko ο Kami δεν είναι απολύτως υπερβατικό ον, δεν είναι ένας μοναδικός Θεός και δεν προσφέρει σωτηρία μέσω της λύτρωσης από την ενοχή.
Εδώ εμφανίζονται οι διαφορετικές προσεγγίσεις του Χριστιανισμού και της Πίστης Konko ως προς τον Ιησού:
Στον Χριστιανισμό:
• ο Χριστός δεν είναι άλλος ένας φορέας του θείου, αλλά
η μοναδική ενσάρκωση του Θεού στη γη.
• Δεν είναι φανέρωση της πνευματικής “ροής” του Kami μέσα στον άνθρωπο, αλλά
Είναι η ιστορική, η μοναδική θεία είσοδος στην Ιστορία!
Ένας ιερέας της Πίστης Konko θα μπορούσε να πει τα εξής με την ευκαιρία των Χριστουγέννων:
Ο Ιησούς της Παλαιστίνης έγινε ένας καθαρός αγωγός του θείου, επέτρεψε στο θείο, όπως και αν ονομάζεται, να κατοικήσει μέσα του ολοκληρωτικά.
«Όταν διαβάζω για τον Ιησού, δεν βλέπω έναν “ξένο” Θεό.
Βλέπω έναν άνθρωπο που έγινε απόλυτα διάφανος στο θείο.
Αυτό, για εμάς, είναι ikigami, όχι υπεράνθρωπος, αλλά άνθρωπος χωρίς εμπόδια ανάμεσα στον ουρανό και τη γη!»
«Ο Ιησούς θεράπευε, μιλούσε με συμπόνια, στεκόταν δίπλα στους περιφρονημένους.
Αυτό δεν είναι μαγικό.
Είναι το σημάδι ότι το Kami ρέει ανεμπόδιστα μέσα από έναν άνθρωπο.»
«Εκεί που εμείς θα διαφωνούσαμε με τον Χριστιανισμό είναι το “μόνος”.
Δεν πιστεύουμε ότι υπάρχει ένας και μοναδικός ikigami.
Πιστεύουμε ότι κάθε άνθρωπος μπορεί να γίνει ikigami — αν ζήσει σε αρμονία με το Κami.»
«Ο Ιησούς, αν ερχόταν σε έναν ναό μας, δεν θα τον λατρεύαμε όπως τον λατρεύουν οι Χριστιανοί.
Θα τον σεβόμασταν, ως έναν άνθρωπο που κατάφερε αυτό που όλοι μας επιδιώκουμε, να μην αντιστεκόμαστε πλέον στο θείο.»
«Δεν θα λέγαμε ότι “σώζει με αίμα”.
Θα λέγαμε ότι “θεραπεύει με παρουσία”.
Κι αυτή είναι ίσως η πιο βαθιά σωτηρία.»
Για έναν ιερέα ή μια ιέρεια του Konkokyo, ενώ ο Χριστιανισμός λέει: «Ένας άνθρωπος σάρκωσε τον Θεό», εμείς λέμε: « Κάθε άνθρωπος μπορεί να γίνει θεοφόρος».
Δεν ακυρώνει τον Ιησού, αλλά τον ανοίγει ως υπόδειγμα προς όλους!
Από έναν άνθρωπο που βλέπει θερμά την Πίστη Konko Καλά και Ευλογημένα Χριστούγεννα!
Izumi Joji
Για την μεταγραφή στα ελληνικά Γιώργος Δούδος
22/12/2025
Subscribe to:
Post Comments (Atom)


No comments:
Post a Comment