Powered By Blogger

Sunday, March 24, 2024

Η ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΥΛΗΣ!

Η πρώτη Κυριακή των Νηστειών, από την είσοδό μας στην Μεγάλη Σαρακοστή, είναι γνωστή ως Κυριακή της Ορθοδοξίας, κατά την οποία “ανάμνησιν ποιούμεθα της αναστηλώσεως των αγίων και σεπτών εικόνων”. Στην αντιμαχία που ταλαιπώρησε την Εκκλησία του Χριστού, σχεδόν δύο αιώνες, μεταξύ εκείνων που εναντιώνονταν στον σεβασμό των εικόνων (εικονομάχοι) και εκείνων που υπερασπίζονταν τις εικόνες εντός της Εκκλησίας, ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, είχε αναδειχθεί κορυφαίος μεταξύ των θεολόγων, που άρθρωσαν λόγον αλήθειας υπέρ των αγίων εικόνων. Κατ’ ουσίαν, η αντιμαχία συνίστατο μεταξύ της πρόσληψης ενός Ευαγγελίου άσαρκου και μονιστικά αναφερόμενου εν πολλοίς σε απαξία της ύλης και στο Ευαγγέλιο, που καταφάσκει στην ύλη, τιμώντας την. Ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός επιγραμματικά διατύπωσε τον σεβασμό προς την ύλη εκ μέρους της Εκκλησίας του Χριστού, που έκφανση αυτού του σεβασμού είναι και η τιμή των εικόνων: “...σέβων οὐ παύσομαι τήν ὓλην, δι᾿ἧς ἡ σωτηρία μου εἴργασται” (Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού Λόγος Πρῶτος Ἀπολογητικός πρός τούς διαβάλλοντας τάς ἁγίας εἰκόνας PG 94 1245 ιϛ΄). Η Εκκλησία του Χριστού, δεν διασώζει την μαρτυρία του Ευαγγελίου, προβάλλοντας έναν αποστεωμένο και άσαρκο Χριστό ή μια μονιστική πνευματικότητα, δεν αντιμάχεται, ούτε απαξιώνει ό,τι είναι υλικό. Απεναντίας, σέβεται και καταφάσκει άφοβα απέναντι στην ύλη. Άλλωστε η κορυφαία έκφραση της Εκκλησίας που είναι η Θεία Ευχαριστία, συντελείται με υλικά στοιχεία: Το Ψωμί και το Κρασί! Μέσα στους λαβυρίνθους των ιδεών και των θεωριών, στο γέρμα όλων των αναζητήσεων, η Εκκλησία μαρτυρεί, πως η Αλήθεια, δεν είναι σύστημα ιδεών ή φιλοσοφικών στοχασμών, αλλά το Πρόσωπο του Ιησού, που τόλμησε να πει “ἐγώ εἰμι ἡ ἀλήθεια” (Ιω. 14:6). Για τούτο η ευαγγελική περικοπή που αναγιγνώσκεται την Κυριακή της Ορθοδοξίας στην Ευχαριστιακή Σύναξη (Ιωάννης 1:44-52), αναφέρεται στην πρόσκληση του Φιλίππου προς τον φίλο του Ναθαναήλ να γνωρίσει τον Μεσσία Ιησού, χωρίς κανένα επιχείρημα, παρά με τρεις λέξεις: “Ἔρχου καὶ ἴδε” (Ευαγγέλιο του Ιωάννη 1:47). 24 Μαρτίου 2024 Νάουσα

No comments: