Powered By Blogger

Tuesday, August 09, 2005

ΤΡΕΙΣ ΜΙΚΡΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ




  • Η ώριμη κυρία με ύφος, που αναδείκνυε την αυταρέσκειά της απευθύνθηκε στο συνομιλητή της λέγοντάς του: 'Προσωπικά αισθάνομαι ικανοποιητικά ισορροπημένη, δίχως αναπάντητα ερωτηματικά. Δεν έχω νιώσει ούτε στιγμή την ανάγκη να αφεθώ στην καθοδήγηση ενός Δασκάλου. Μου είναι αδιανόητο να εκχωρήσω έστω και το ελάχιστο μόριο της ατομικής ελευθερίας μου σ' έναν άνθρωπο, ακόμη κι αν θεωρείται άγιος και φωτισμένος, προκειμένου να γίνει ψυχαγωγός μου....'. Ο συνομιλητής της με γλυκό τρόπο της λέει: 'Η προσεγμένη εμφάνισή σας δείχνει χωρίς αμφιβολία ότι προσέχετε το μακιγιάζ και το ντύσιμό σας'. Η ώριμη κυρία συγκατένευσε με μια κίνηση του κεφαλιού κι ένα αδιόρατο μειδίαμα.... Ο συνομιλητής της συνέχισε: 'Αυτό σημαίνει πως θα ξοδεύετε αρκετό χρόνο μπροστά στον καθρέφτη για να ετοιμαστείτε πριν από κάθε σας έξοδο. Σας πέρασε ποτέ απ' το νου, ότι πίσω από το ωραίο πρόσωπο και το ελκυστικό σώμα σας υπάρχει η ψυχή σας, η πνευματική υποστατική σας διάσταση, που μολονότι δεν είναι ορατή ή ψηλαφητή, παρά ταύτα καθορίζει κατ' ουσία το στίγμα της ανθρώπινης ύπαρξής σας; Έχετε στη διάθεσή σας κάποιο είδος καθρέφτη όπου να αντανακλά η ψυχή σας και να βλέπετε τον έσω εαυτό σας; Η άρτια εξωτερική εμφάνισή σας απαιτεί φροντίδα για την κόμμωσή σας, χρόνο για το κατάλληλο μακιγιάζ, προσοχή στη διατροφή, ώστε να αποφύγετε τα περιττά κιλά, τακτική άθληση για καλή φυσική κατάσταση και υγεία και ιδιαίτερη προσοχή για την ένδυσή σας, ώστε η εικόνα σας ως γυναίκας να ικανοποιεί πρώτα εσάς την ίδια, αλλά και όσους συναναστρέφεσθε. Αναρωτηθήκατε, ότι η ψυχή σας έχει ανάγκη επίσης από φροντίδα και ενδιαφέρον εκ μέρους σας, προκειμένου να φτάσει το επίπεδο πνευματικής αρτιότητας που της αρμόζει και σεις η ίδια, ως ανθρώπινη ύπαρξη, να φτάσετε την ολοκλήρωση;' Η κυρία χαλάρωσε και χωρίς να προφέρει λέξη άφησε να φανεί πως όσα άκουγε κέντριζαν το ενδιαφέρον της. Ο συνομιλητής της συνέχισε: 'Ο Δάσκαλος, που είπατε ότι δεν έχετε την ανάγκη του ή ότι δεν είστε διατεθειμένη να του χαρίσετε κάτι από την ατομική ελευθερία σας, είναι ο καθρέφτης που έχει ανάγκη η ψυχή σας.... Δίχως πνευματικό Δάσκαλο, είναι δυστυχώς αδύνατο να διαφυλάξουμε την ψυχή μας σώα και να φτάσουμε το επίπεδο ποιότητας του ολοκληρωμένου ανθρώπου ...'.
  • Ο Δάσκαλος ένα βράδυ, αφού τελείωσε το δείπνο είπε στους αγαπημένους του, που κάθονταν τριγύρω: 'Η ψυχή μας για ν' ανθίσει έχει ανάγκη από τρία πράγματα. Το πρώτο είναι η απόκτηση γνώσης. Τούτο γίνεται με τη μελέτη, αρκεί το κίνητρο να είναι η καλλιέργεια της ύπαρξής μας και μόνο. Πολλοί μελετούν για να συλλέξουν γνώση προκειμένου ν' ασκήσουν εξουσία, ενώ άλλοι χρησιμοποιούν όλα εκείνα που έχουν μάθει για να αποκτήσουν χρήματα. Η γνώση που αποκτάται χάριν της εξουσίας ή χάριν του πλούτου όχι μόνο δεν ικανοποιεί τη δίψα της ψυχής μας, αλλ' απεναντίας την καθηλώνει σε στασιμότητα ή ακόμα την ωθεί προς την ευτέλεια.... Είναι γνώση κίβδηλη και διόλου ψυχωφελής. Το δεύτερο πράγμα που έχει ανάγκη η ψυχή είναι η συζήτηση. Η συζήτηση προάγει το διάλογο ανάμεσα στους ανθρώπους και θρυμματίζει τον πνευματικό αυτισμό. Η αυθεντική συζήτηση επειδή καλλιεργείται ανάμεσα σε δυο τουλάχιστον ανθρώπους ανοίγει παράθυρα επικοινωνίας ανάμεσα στις ψυχές των συνομιλητών και δεν αφήνει περιθώρια ν' αυξηθεί ο ναρκισσισμός, που είναι το λίπασμα του εγωισμού. Το τρίτο που τρέφει την ψυχή μας, την κρατά ακατάπαυστα σε εγρήγορση και την λεπταίνει είναι η μουσική και η συνεχής ενθύμιση του Θεού. Η μουσική και η ενθύμιση του Θεού πάνε μαζί...'.
  • Σ' ένα χωριό της οθωμανικής Βουλγαρίας, όπου όλοι οι κάτοικοι ήταν Μουσουλμάνοι, ένα χειμωνιάτικο βράδυ γύριζε στο σπίτι κατάκοπος, καβάλα στο άλογό του ο Μουζάφερ εφέντης. Έλειπε επί μέρες για δουλειές στο Πλόβντιβ. Κοντά στο σπίτι συνάντησε έναν οδοιπόρο άνγωστό του. Ήταν από ξένο μέρος κι έψαχνε χάνι για να περάσει τη νύχτα. Χωρίς δεύτερη σκέψη ο Μουζάφερ εφέντης τον προσκάλεσε στο σπίτι του να περάσει τη νύχτα. Φτάνοντας στο σπίτι παρακάλεσε τη γυναίκα του να ετοιμάσει κρεβάτι για τον ξένο κι έδωσε εντολή σ' έναν υπηρέτη να σφάξει ένα αρνάκι, να το ψήσουν στο φούρνο για να φιλέψουν τον άνθρωπο του Θεού. Το αρνί ετοιμάστηκε και μπήκε στο φούρνο δίχως χρονοτριβή. Ο ξένος ζήτησε από τον Μουζάφερ να έχει κρασί στο τραπέζι. Στο σπίτι κρασί δεν υπήρχε, όπως και σε κανένα σπίτι του χωριού. Οι Μουσουλμάνοι του τόπου θεωρούσαν χαράμ το κρασί. Παρόλα αυτά ο Μουζάφερ εφέντης δεν υπολόγισε την κούραση που του προκαλοπύσε πόνο σε όλο το κορμί, ούτε τη νύχτα, που ήταν κρύα και η ώρα προχωρημένη, μήτε τα σχόλια που θα γίνονταν σε βάρος του, άμα γινόταν γνωστό πως πρόσφερε κρασί στο αρχοντικό του. Χωρίς δεύτερη σκέψη ανέβηκε σ' ένα ξεκούραστο άλογο και ξεκίνησε γοργά για το γειτονικό χωριό, όπου ζούσαν Χριστιανοί. Ήταν σίγουρος πως θα έβρισκε κρασί για τον φιλοξενούμενό του. Σ' όλα τα χωριά της περιοχής, χριστιανικά και μουσουλμάνικα, ήταν γνωστός ο Μουζάφερ εφέντης, όχι μονάχα για τη νοικοκυροσύνη του, αλλά γιατί ήταν και αδελφός του Μουφτή. Μόλις έφτασε στο χωριό πήγε στο σπίτι του φίλου του Ντίμιταρ, χτύπησε την πόρτα δυο τρεις φορές και σε λίγο γυρνούσε στο χωριό του με μια ντραμιτζάνα μπρούσκο κρασί. Έφτασε στο σπίτι. Μπήκε μέσα. Οι γυναίκες είχαν αποσυρθεί στα δωμάτιά τους. Απ' την κουζίνα μοσχοβολούσε το ψητό. Άφησε το κρασί σε μια γωνιά και κατευθύνθηκε στον καλόν οντά όπου είχαν στρώσει να κοιμηθεί ο ξένος ελπίζοντας να τον βρει εκεί, αφού δεν τον αντίκρυσε στο καθιστικό. Ο φιλοξενούμενος δεν βρέθηκε πουθενά. Ρώτησε τη γυναίκα του. Η Φάτιμα χανούμ τον άκουσε κατάπληκτη και του είπε πως είχε αφήσει τον ξένο αφέντη στο καθιστικό, όπου τον είχε πάρει ελαφρύς ύπνος ενώ καθόταν πάνω σε μιαν αφράτη βελέντζα. Ο ξένος είχε εξαφανισθεί. Λες και τον κατάπιε η γης. Ο Μουζάφερ πήγε και άνοιξε το φούρνο. Ο νταβάς ήταν άδειος. Το αρνάκι δεν ήταν μέσα. Άρχισε να ιδρώνει από ανησυχία, ενώ ένα σωρό ερωτηματικά και υποθέσεις έκαναν φουρτήταν ούνα στο κεφάλι του. Αυτά που συνέβαιναν ήταν απίστευτα. Κάποια στιγμή το βλέμμα του έπεσε σε μια γνωνιά της κουζίνας. Πίσω από ένα χαλκοματένιο καζάνι είδε ολοζώντανο το κατάλευκο αρνάκι!....

No comments: